طلاق توافقي چيست؟

۱۰ بازديد

گاهي پيش مي آيد كه افراد براي پايان دادن به مشكلات زناشويي خود مجبور به اقدام براي طلاق توافقي مي شوند، كه البته ما اميدواريم كه هيچ وقت همچين مشكلي برايتان اتفاق نيفتد. سخني از مارك توين مي گويد كه : " حقيقت به احساسات شما اهميت نمي‌دهد." پس بايد در زندگي با واقعيت ها رو به رو باشيم.

طلاق توافقي همان جور كه از اسمش پيدا مي باشد ، زن و شوهر براي جدا شدن از هم به توافق مي رسند. (09123492898) همين قضيه سبب مي شود تا مراحل جدا شدن به مراتب سريع‌تر پيش برود. دو طرف بايد درباره مواردي مانند مهريه، حضانت بچه‌ها، قرار ملاقات والدين با بچه ها، نفقه و اجرت المثل زن را بايد قبل از طلاق به توافق برسند. خيلي از افراد بر اين باور مي باشند كه در طلاق توافقي زن بايد همه مهريه خودش را ببخشد كه بايد خدمتتان بگوييم كه اين قضيه درست نمي باشد. در طلاق توافقي بايد دو طرف درباره مهريه به توافق برسند كه به چه ميزاني بايد پرداخت شود يا زن آن را ببخشد.

 امروزه بيش از يك پنجم ازدواج ها به طلاق منجر مي شود. حال اگر ما بخواهيم طلاق ها را به شكل كلي تقسيم بندي كنيم به سه دسته كلي تقسيم مي شوند كه شامل طلاق به درخواست مرد، طلاق به درخواست زن و طلاق توافقي مي باشند.

حال ما قصد داريم تا در ادامه شما را با نحوه و شرايط طلاق توافقي آشنا كنيم پس در ادامه با ما همراه باشيد.

 

مراحل طلاق توافقي

همان طور كه گفتيم فرايند طلاق ممكن است يك قضيه طولاني باشد و همچنين ممكن است كه در بعضي موارد چند سال طول بكشد. ولي اگر زن و شوهري بخواهند به صورت توافقي به ادامه زندگي خود پايان بدهند تمام اين مراحل به شكل سريع تري انجام خواهد شد. اما اگر بعد از اين كه زوجين درخواست خود را تسليم كردند، دادگاهي با توجه به محل سكونت آنها برگزار خواهد شد و محل دادگاه و همچنين زمان دقيق برگزاري جلسه دادگاه به طرف اعلام مي شود. حال بعد از مراجعه به دادگاه زوجين بايد عدم امكان سازش را به قاضي ثابت كنند. بعد از اين مرحله ، قاضي طرفين را به داوري ارجاع مي‌دهد.

 

داوري

در ابتدا دادگاه از زن و شهر مي خواهد كه هر يك از آنها داوراني را از ميان اقوام و آشنايان خود انتخاب كنند و به دادگاه معرفي كنند.حالا اگر هر كدام از زن و شوهر نتوانستند داوري را به دادگاه معرفي كنند ، دادگاه خود به اين موضوع رسيدگي مي كند و فرد مورد اعتمادش را انتخاب خواهد كرد. حال به جز داوري، دادگاه حكمي صادر خواهد كرد تا زوجين به سمت مشاوري مورد اعتماد بروند و در آنجا نيز به بيان مشكلات خودشان بپردازند. در اين مرحله مشاور سعي بر اين دارد كه زن و شوهر را از اين كار منصرف كند اما اگر در اين ميان سازشي از سمت طرفين شكل نگيرد مشاور نظرقطعي خود را به طرفين اعلام مي كند.

 

مراجعه بعدي به دادگاه

در اين مرحله بعد از ارجاع نظر كارشناسان به دادگاه حال قاضي آن را به شكلي دقيقي بررسي خواهد كرد و سوالات خود را از زوجين خواهد پرسيد . حالا اگر قاضي مشاهده كرد كه هيچ راهي براي منصرف كردن زوجين وجود ندارد دادگاه مي آيد و گواهي عدم سازش را صادر مي كند. به اين نكته هم دقت كنيد كه در دادگاه طرفين بايد حق فرجام خواهي خود را باطل كند تا حكم نهايي صادر شود.

 

مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

در اين مرحله بعد از اين كه گواهي عدم سازش به طرفين صادر شد ، طرفين سه ماه  فرصت دارند تا باقي مدارك خود را تكميل كرده و به دفتر مراجعه كنند . توجه كنيد كه اين گواهي عدم سازش تنها 3 ماه اعتبار خواهد داشت. حال اگر زوجه باكره باشد، بايد به آن اعتراف كرده و همچنين براي تأييد اعتراف خود به پزشكي قانوني مراجعه كند تا گواهي بكارت بگيرد. اما اگر زوجه باكره نباشد، بايد اقدام به آزمايش خون كند تا تعيين شود كه او باردار است يا نه .كه اگر زوجه باردار باشد، طلاق شكل نمي گيرد. بعد از دادن مدارك گفته شده ، صيغه طلاق توسط دفتر ثبت طلاق انجام مي پذيرد.

زوجين بايد در دفتر طلاق حضور پيدا كنند و اگر هر كدام از آنان حضور پيدا نكنند ، براي آن ها احضاريه صادر مي شود. اگر زوج در محل دادگاه حضور داشته باشد و زوجه مراجعه نكند، صيغه طلاق به صورت يك طرفه جاري خواهد شد و نتيجه آن به پيوست به آگاهي زوجه خواهد رسيد. اما اگر زوجه به دفتر آمده باشد و زوج مراجعه نكند، تنها در شرايطي كه زوجه به سبب صدور حكم دادگاه وكالت بلاعزل  به همراه خود داشته باشد، قادر خواهد بود كه به شكل يك طرفه طلاق بگيريد. پس بايد بعه اين نكته توجه داشته باشيد كه حتماً وكالت بلاعزل را به همراه داشته باشيد تا از بروز مشكل در روند طلاق جلوگيري كنيد.

 

هزينه طلاق توافقي

مسلما هزينه طلاق توافقي به نسبت ساير طلاق ها كمتر مي باشد. هزينه هاي طلاق در چندين مرحله پرداخت مي شود و شامل مواردي همچون ثبت درخواست طلاق، هزينه جاري شدن صيغه طلاق در دفترخانه و هزينه مشاوره خانواده مي باشد. حال اگر هر كدام از زوجين وكيل بگيرند نيز هزينه اي جداگانه پرداخت خواهند كرد. به خاطر اين كه طلاق توافقي است، هزينه دادرسي بر عهده فردي مي‌باشد كه براي اولين بار دادخواست طلاق را به دادگاه مطرح مي‌كند كه اگر هر دو نفر توافق كنند، هزينه دادخواست  توسط دو طرف پرداخت خواهد شد. تمام هزينه‌هايي كه در بالا گفته شد، در شهرهاي مختلف كشور متغير مي باشد و به همين دليل نمي‌توانيم رقم دقيقي در مورد آن اعلام كنيم.

طلاق توافقي يكي از مسائلي مي باشد كه گاه ممكن است خانواده ها درگير آن شوند. در اين مقاله قصد داريم درباره طلاق توافقي صحبت كنيم در پايان اين مقاله شما به پاسخ سوالات زير درباره طلاق توافقي خواهيد رسيد:

  • طلاق توافقي چيست؟
  • چه مواردي در طلاق توافقي بايد به صورت روشن و واضح تعيين گردد؟
  • مهريه در طلاق توافقي به چه صورت است؟
  • نفقه در طلاق توافقي به چه صورت است؟
  • مدارك و مراحل درخواست طلاق توافقي چيست؟
  • مزاياي طلاق توافقي چيست؟
  • مضرات طلاق توافقي چيست؟
  • چرا وكالت در طلاق توافقي مفيد و لازم است؟
  • هزينه طلاق توافقي چقدر است؟

 

شرايط انجام طلاق توافقي

با مراجعه به وكيل پايه يك دادگستري كه قريب 20 سال در دعاوي خانواده فعاليت مينمايد و بيش از هزاران پرونده خانوادگي را با موفقيت به نتيجه رسانده شما ميتوانيد فقط با يك بار مراجعه و اعطاي وكالت، موفق به دريافت حكم طلاق و سند طلاق شويد و نيازي به حضور شما در مراحل تشكيل پرونده و رسيدگي به آن و جلسات مشاوره و جلسات دادگاه ودفتر خانه طلاق جهت اجراي صيغه طلاق نداريد.

چه نوع طلاق هايي طلاق توافقي محسوب ميشود؟

مطالب بصورت مختصر و مفيد با زباني ساده بدون بكاربردن الفاظ حقوقي كه براي همگان قابل فهم باشد بيان ميشود توجه داشته باشيد طلاق توافقي و يا دادن حق طلاق مرد به زن و يا بلعكس به ظاهر بسيار ساده بنظر ميرسد اما در باطن از حساسيت خاصي برخوردار بوده كه غفلت از آن خسارات جبران ناپذيري به زوجين وارد مينمايد
1-وقتي زن و شوهر باهم در طلاق به توافق ميرسند و در خصوص مهريه ، نفقه ، اجرت المثل و ساير حقوق مالي و حضانت فرزند مشترك و مدت زمان ملاقات طفل و نفقه طفل باهم به توافق رسيده باشند؛ چنانچه در خصوص يكي از موارد ذكر شده اختلاف داشته باشند نوع طلاقشان از حالت طلاق توافقي خارج ميگردد

2-وقتي زن حق طلاق يا به عبارت ديگر وكالت در طلاق از مرد داشته باشد
قابل توجه خانم ها در هنگام گرفتن حق طلاق از مرددر دفتر اسناد رسمي

 

 

لازم به ذكر است قبل از تنظيم وكالت در طلاق در دفتر اسناد رسمي بايد با وكيل منخصص در دعاوي خانواده مشاوره نماييد!

چون اكثر دفاتر اسناد رسمي تجربه كافي در تنظيم وكالتنامه ندارند و زن جهت استفاده از آن در دادگاه با مشكل مواجه ميشود بعضا مشاهده ميگردد زن در قبال اخذ حق طلاق ، مهريه را بذل نموده وقتي جهت استفاده از حق طلاق، دردادگاه به مشكل برخورد نمايد مرد نيز همكاري نميكند و زن اهرم فشار خود كه مهريه بود رااز دست داده و خسارات جبران ناپذيري به زن وارد ميشود

 

نكته مهم؛قابل توجه اقايان در دادن حق طلاق به خانمها

بعضا مشاهده ميشود وكالتنامه طوري تنظيم شده كه زن با حفظ مهريه ميتواند طلاق بگيرد و مرد هنگامي كه قصد دادن حق طلاق در دفتر خانه اسناد رسمي را داشته با نيت بذل مهريه ،اقدام به دادن حق طلاق نموده اما در عمل بر خلاف اراده مرد وكالتنامه تنظيم ميشود و مرد هم بدون مطالعه مفاد آن اقدام به امضا آن مينمايد
و خسارت جبران ناپذيري به مرد وارد مي شود. يعني زن بدون اينكه مهريه راببخشد طلاق ميگيرد

وقتي مرد وكالت در طلاق از طرف زن داشته باشد
بايد در خصوص مهريه نفقه اجرت المثل و ساير حقوق مالي و حضانت فرزند مشترك اختيارات كافي در وكالت نامه قيد شده باشد

 

 

مدارك مورد نياز در طلاق توافقي

مدارك لازم جهت طلاق توافقي نيز عقدنامه و شناسنامه و هم چنين كارت ملي زن و شوهر است. اگر شما كارت ملي خود را در دسترس نداريد اما شماره ملي خود را بدانيد جهت ثبت كردن درخواست جهت طلاق توافقي مشكلي نخواهد بود. در شرايطي كه عقدنامه در دسترس نيست، مي بايستي كه به همان دفترخانه اي كه در آن ازدواج نموده ايد مراجعه نماييد و يك رونوشت بگيريد.

اما بعد از صادر شدن راي طلاق به صورت تفاهمي بر اساس مواد 35 و 36 درباره قانون حمايت از خانواده اگر كه مرد پشيمان گردد و نيز به دفترخانه جهت ثبت طلاق مراجعه نكند امكان ثبت نمودن طلاق نيز وجود ندارد مگر در صورتي كه زن از مرد در كنار راي دادگاه و يا به شكل وكالت در امر طلاق نيز، وكالت براي مراجعه كردن به دفترخانه جهت ثبت طلاق را نيز داشته باشد.

ولي اگر كه زن پس از صادر شدن راي طلاق توافقي نيز پشيمان گردد مرد نيز مي تواند كه بدون حضور داشتن او هم به دفتر جهت ثبت كردن طلاق مراجعه نمايد و البته طلاق توافقي را ثبت كند و البته كه اين نكته را بدانيد كه در شرايطي كه طلاق بصورت خلعي باشد زن نيز مي تواند در طي ايام عده از موقع ثبت شدن طلاق به چيزي كه بذل نموده از مهريه و چيزي يا غير از آن، مراجعه نمايد.

 

مدت زمان اعتبار حكم دادگاه بعد از صدورآن

سه ماه ميباشد چنانچه زوجين به دفتر خانه جهت اجراي صيغه طلاق ظرف مدت سه ماه از تاريخ صدور حكم طلاق مراجعه ننمايند حكم طلاق باطل ومجدد بايد جهت اخذ حكم دادگاه اقدام نمايند

رجوع در طلاق در طول ايام عده در چه شرايطي ميباشد

اگر زن دوشيزه باشد و يا يائسه باشد عده ندارد بنابراين رجوع در طلاق صورت نميگيرد

 

شرايط رجوع در طلاق خلعي يا طلاق رجعي

رجوع در طلاق ظرف مدت سه ماه از تاريخ ثبت طلاق در دفتر خانه ميباشد
چنانچه در طول مدت سه ماه عده زن به مهريه بخشيده شده رجوع نمايد و مرد هم به زن رجوع كند و مراتب در دفتر طلاق ثبت شودرجوع به طلاق صورت ميگيرد
البته بعد از سه ماه عده نيز چنانچه زوجين بخواهند رجوع كنن بايد با عقد مجدد و مهريه معييني كه توافق كنن ازدواج نمايند


نكته بسيار مهم در طلاق توافقي قابل توجه اقايان

 

فرق بذل مهريه و ابرا مهريه در طلاق توافقي

در بذل مهريه زوجه ميتواند در طول سه ماه ايام عده از مهريه بذل شده پشيمان شود اما در ابرا چنين حقي براي زن وجود ندارد بنابراين اگر زوجين توافق كنند كه بخشي از مهريه در يافت شود و بخشي از ان بذل گردد چنانچه زوجه بخواهد در ايام عده به مهريه بذل شده رجوع نمايد خسارت جبران ناپذيري به مرد وارد ميشود بنابراين قبل هر گونه اقدام در اين خصوص از وكيل متخصص در دعاوي خانواده مشاوره بگيريد.

 

آيا رجوع در طلاق بعد از سه ماه عده ميسر است؟

لازم به ذكر است كه در شرايطي خاص بعد سه ماه عده با صدور حكم از دادگاه ميتواند رجوع در طلاق صورت بگيرد.

 

آيا بعد از طلاق اسم زن و مرد از شناسنامه يكديگر پاك ميشود؟

چنانچه زن در دوران عقد بوده و دوشيزه باشد دادگاه حكم به طلاق بائن صادر مينمايد و زن يا مرد ميتوانند با مراجعه به ثبت احوال و دفاتر پيشخوان دولت اقدام به تعويض شناسنامه و پاك نمودن اسم همسر از شناسنامه نمايند ، البته اگر خانمي ازدواج دوم نمايد و در ازدواج دوم نزديكي صورت نگرفته باشد ميشود از دادگاه حكم طلاق غير مدخوله گرفت و اسم همسر دوم از شناسنامه پاك شود. 
در هرصورت شرط پاك كردن اسم همسر از شناسنامه بستگي به حكم دادگاه دارد چنانچه دادگاه حكم طلاق غير مدخوله صادر نمايد ميشود شناسنامه را سفيد كرد.
طبق نظر همه فقها شرط صدور حكم طلاق بائن غير مدخوله عدم نزديكي زن و شوهر هست نه باكره بودن لذا در صورت اثبات موضوع با وجود باكره نبودن زن ميشود حكم طلاق غير مدخوله از دادگاه گرفت و شناسنامه را سفيد نمود.
بسياري از حقوق دانان شرط صدور حكم طلاق بائن غير مدخوله را دوشيزه بودن زن ميدانند كه اين امر مخالف نظر همه فقها ميباشد چون طبق نظر مراجع عظام عدم نزديكي شرط صدور حكم طلاق غير مدخوله هست نه باكره بودن !!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

مدت زمان انجام طلاق توافقي

بين 3 الي10 روز كاري متغير ميباشد

 

مشاوره كردن اجباري درباره طلاق توافقي و موضوعات مربوط

به شكل خلاصه اين است كه در موضوع طلاق توافقي در داخل قانون مربوط به حمايت خانواده كه در سال 1391 تصويب شده است نيز عمل مشاوره پيش از طلاق را اجباري كرده و از آذر سال 97 نيز يك توافق ما بين قوه قضاييه و هم چنين سازمان بهزيستي ايجاد شده كه متولي جهت مشاوره پيش از طلاق و نيز مراكز مشاوره تحت نظر آن بايد باشد. در همين مورد نيز آن ها اقدام به طراحي كردن و تاسيس نمودن يك سامانه جهت تصميم با نشاني سايت www.zaman.behzisti.net نموده اند.

افراد متقاضي بايد كه در همين سايت مربوطه نيز ثبت نام نموده و بعد از اين كه اقدام به وارد نمودن مشخصات خودشان كردند، با انتخاب كردن تاريخ جهت مراجعه و نيز يك مركز غربالگري، كار اوليه را براي انجام طلاق توافقي و نيز عمل مشاوره انجام بدهند. بعد از مراجعه كردن به مركز غربالگري نيز زن و شوهر جهت مشاوره به يك مركز كه زير نظر بهزيستي مي باشد، معرفي خواهند شد.

با نگاه كردن به آمار طلاق كه در طي چند سال قبل رو به افزايش است بايد گفت كه اين طرح نيز تا يك حدودي در كم شدن و جلوگيري كردن از عمل طلاق تاثير گذار بوده است. به زوجين توصيه مي گردد كه طلاق توافقي نيز مطمئنا اولين راه براي حل نمودن مشكلات زناشويي نخواهد بود.

از خوبي هاي عمل مشاوره نيز اين مي باشد كه اولا از تصميم عجله اي زوجين و نيز تصميم زودگذر آن ها جهت طلاق را خواهد گرفت و اين موضوع نيز مهمترين مزيت مي باشد و مطلب ديگر اين كه اصلا بد نخواهد بود كه يك فرد سومي كه البته يك فرد متخصص هم مي باشد به مسائل زندگي و هم چنين مشكلات زن و شوهر يك نگاهي بياندازد و راه هايي را جهت رفع مشكل ارائه نمايد.

در آخر اگر كه دو طرف اصرار بر انجام طلاق داشتند و حتي اگر هم كه هيچ دليل موجه و قابل قبولي نداشتند نيز يك گواهي جهت عدم انصراف از عمل طلاق به دو طرف ارائه مي گردد و البته با اين گواهي عدم انصراف طلاق مي باشد كه ثبت نمودن دادخواست طلاق در داخل دفتر خدمات الكترونيك قضايي ممكن خواهد بود.

همه ي دادخواست ها من جمله دادخواست طلاق به صورت توافقي حتما از راه دفتر خدمات الكترونيك قضايي نيز ثبت خواهد شد و بعد به دادگاه فرستاده مي شود.

مشاوره كردن اجباري درباره طلاق توافقي و موضوعات مربوط

گواهي مربوط به بكارت و نيز انجام آزمايش بارداري جهت طلاق توافقي

دادگاه بايد كه در طي هر راي مربوط به طلاق نيز تكليف بارداري زن را مشخص نمايد. پس اگر زوجه بيشتر از 50 سال داشته باشد نيز يائسه حساب مي گردد و احتياجي به آزمايش نخواهد داشت. از سويي اگر زني نيز باكره باشد از سمت دادگاه نيز به پزشكي قانوني براي معاينه شدن و گرفتن گواهي لازم معرفي مي گردد. فرض آخر و نيز رايج اين است كه زن نه يائسه مي باشد و نه باكره است كه در اين شرايط در طلاق توافقي نيز ارائه كردن آزمايش بارداري نيز الزامي مي باشد.

موضوع حضانت فرزندان طي طلاق توافقي

نخستين موضوع اين است كه فرزنداني كه دختر هستند و بالاي سن 9 مي باشند  و نيز فرزندان پسر از 15 سال كامل نيز، از سن حضانت بيرون مي شوند. پس دادگاه هم هيچ تكليفي در مورد آن ها نخواهد داشت تا كه موضوع حضانت را در داخل راي مشخص نمايد. دوم اين كه يك عده اي از زن ها به شكل غلط اعلام مي نمايند كه مهريه خودشان را در ازاي گرفتن حضانت فرزندان نيز مي بخشند كه البته اين موضوع هيچ وجاهت قانوني نخواهد داشت و بايد بدانيد كه اين دو موضوع ارتباطي با هم نخواهند داشت. مطلب سوم هم مقدار ملاقات طرف ديگر و اين مي باشد كه پرداخت نمودن نفقه نيز بر عهده چه شخصي مي باشد و مقدار آن در يك ماه چه ميزان است كه اين موضوع نيز بر عهده زوجين مي باشد كه درباره آن توافق نمايند. مطلب چهارم اين كه ممكن مي باشد كه بعداً ما بين زن و شوهر به خاطر مسائلي اختلاف درباره موضوع حضانت باشد كه آن موقع ملاك دادگاه هم مصلحت طفل خواهد بود و نه توافق قبلي كه ما بين زوجين بود.

حضانت فرزندان در طلاق توافقي

قابل توجه ايرانيان مقيم خارج جهت گرفتن حكم طلاق در ايران

قبل از مراجعه به سفارت خانه يا دفاتر حفاظت منافع با اقاي سينا ابراهيمي وكيل پايه يك دادگستري متخصص در دعاوي خانواده مشاوره نماييد.
فرم وكالتنامه موجود در سفارت خانه ناقص بوده و جهت انجام طلاق يا ساير امور حقوقي كفايت نميكند بنابراين قبل از تنظيم فرم مربوطه از طريق واتساپ با وكيل متخصص در دعاوي خانواده تماس بگيريد
چنانچه به هر دليل امكان مراجعه به سفارت خانه جهت تنظيم وكالتنامه نداريد جهت تسهيل در انجام ان شما ميتوانيد از طريق واتساپ با اقاي سينا ابراهيمي تماس گرفته تا مساعدات لازم انجام پذيرد.

وكالت در طلاق توافقي و نحوه صحيح تنظيم آن

طلاق توافقي نوعي ديگر دارد به نام طلاق وكالتي. طلاق وكالتي در اين نوع طلاق توافقي زوجه يا زوج با قرار دادن شروطي در يك وكالتنامه به طرف ديگر اجازه مي‌دهند كه با مراجعه به وكلا و بستن قراردادي با آنها به دفاتر خدمات قضايي مراجعه كنند و مابقي كارهاي مربوط به طلاق را انجام دهند. تنها جايي كه وجود زوجه اجباري مي باشد زمان انجام تست بارداري است.

براي تنظيم اين وكالت نامه در طلاق توافقي به ياد داشتن چند نكته ضروري است. طبق ماده 1133 قانون مدني و شرع حق طلاق به دست مرد است. اما زوج مي‌تواند اجراي حق خويش را به همسرش يا هر شخص ديگري وكالت بدهد. وكالت در طلاق يا حق طلاق به دو صورت مي‌تواند به زوجه داده شود.

  • روش اول: اين كه به صورت شرط در عقد در سند ازدواج درج شود.
  • روش دوم: كه موضوع بحث ماست به اين صورت است كه زوج به يكي از دفاتر اسناد رسمي مراجعه كرده و تقاضاي تنظيم وكالت در طلاق توافقي را مي‌دهد و بدينوسيله اصطلاحا حق طلاق را به زوجه يا كس ديگري مي‌دهد. در صورتي كه زوج ساكن خارج از كشور باشد ‌بايد براي تنظيم اين وكالتنامه به سفارت يا كنسولگري ايران مراجعه نمايد. هرچند كه زوج مي‌تواند اين وكالتنامه را به فرد ديگري غير از زوجه بدهد اما معمولا شايع است كه اين حق را به همسر خود واگذار مي كند.

آنچه كه در تنظيم وكالت طلاق توافقي بسيار اهميت دارد حدود اختيارات است. چرا كه در صورتي كه وكالتنامه به شكل درست تنظيم نشده باشد ممكن است در مراحل تنظيم دادخواست طلاق توافقي و يا اجراي صيغه طلاق با مشكلاتي مواجه شود. لذا مهم‌ترين كاري كه پس از تصميم براي دادن وكالت به زوجه جهت اجراي حق طلاق بايد انجام داد، تنظيم يك وكالتنامه كامل با حدود اختيارات كامل مي‌باشد.

در اين ميان به مهم‌ترين مواردي كه بايد در تنظيم وكالتنامه طلاق توافقي اهميت داده شود اشاره مي كنيم.

يكي ار مهم‌ترين مواردي كه بايد قيد گردد وكالت در بذل مهريه، نفقه، اجرت المثل و ساير حقوق مالي است. البته مي‌توان بنا به خواست زوجه بذل مهريه نسبت به كل مهريه باشد يا بذل هر ميزان از مهريه. اين قيدي است كه مي‌بايد خود زوجه با توجه به شرايط و توافقات في مابين تغيير دهد. مثلا اگر قرار به اين صورت است كه زن كل مهريه خود را در قبال طلاق توافقي ببخشد بايد قيد وكالت در بذل كل مهريه در وكالت طلاق توافقي ذكر شود، اما اگر قرار است كه بخشي از مهريه توسط مرد پرداخت گشود و فقط بخشي از آن بخشيده شود آن نيز بايد به طور دقيق در وكالت طلاق توافقي ذكر شود.

از ديگر موارد مهم كه مي‌بايد در وكالت حق طلاق ذكر گردد. وكالت در اسقاط حق تجديد نظر خواهي در فرجام خواهي است.

در صورتي كه اين مورد در وكالتنامه قيد نگردد، پس از اين كه گواهي عدم امكان سازش از دادگاه صادر گرديد مي‌بايد 44 روز پس از ابلاغ نسبت به ثبت و اجراي صيغه طلاق اقدام نمود. در صورتي كه قيد اسقاط حق تجديدنظر خواهي و فرجام خواهي وجود داشته باشد، صرفا پس از صدور راي دادگاه با اعمال حق فوق‌الذكر حكم صادره قطعي شده و همان روز طلاق ثبت و صيغه طلاق جاري مي‌شود.

نكته: بايد به ياد داشته باشيد كه حتي با داشتن وكالت نامه در طلاق به تنهايي نمي توان طلاق توافقي انجام داد و وجود هر دو زوج ضروري مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.